Ceremonies
Den kinesiske tekunsten Russisk samvær rundt samovaren Den engleske te-tradisjon
Japansk teseremoni Marokkansk gjestfrihet

Japansk teseremoni : Cha No Yu

I Japan har te en meget viktig kulturell dimensjon. Mer enn bare en livskunst, er te-seremonien et ritual som er grunnlagt for å hylle skjønnheten i hverdagens liv og handlinger. Filosofi og rituale gis uttrykk i en ekstremt presis seremoni, som utføres på et bestemt sted og hvor hvert detalj må følges nøye.

Maksimum fem mennesker utfører seremonien, som holdes i en paviljong hvor det er et terom og et tilberedelsesrom, vanligvis plassert i en skyggfull del av en hage. Paviljongen og rommene bør være mindre enn de tradisjonelle terom og gi inntrykk av fornem fattigdom fordi askesen betyr for japanerne essensen av sann skjønnhet.

Denne filosofiske seremonien, utviklet mot slutten av det 15. århundre under innflytelse av Zenbuddhismen, inviterer mennesket til å rense seg ved å forenes med naturen. Derfor går stien som fører til paviljongen mellom trær og blomster, noe som tillater den besøkende å nå det første meditasjonsstadiet. Intet annet er på noen måte overlatt til tilfeldighetene: dekorasjon, mat, samtaleemner, osv. Man viser stor respekt for geishaene som har full kontroll over den minste detalj i seremonien.

Først, serveres et lett måltid, som blir etterfulgt av en kort pause. Så kommer "Goza Iri", det sentrale øyeblikk når den første tykke teen blir servert - "Koicha" - så en lett en - "Usucha". Flere renseritualer og høfligheter utveksles og verten slår på en gongong fem ganger. Etter en serie med omhyggelige fakter, heller han i en bolle tre skjeer Matcha per gjest, fyller på en øse varmt vann og visper det med en bambusvisp til det blir til en tykk væske. Bollen plasseres ved arnestedet og æresgjesten nærmer seg på sine knær. Han tar tre slurker og, etter den første av disse, uttrykker han sin ros for teens smak. Så tørker han av stedet på bollen som hans lepper har berørt med Kaishi-papiret som han har med seg horpå han sender bollen til den neste fremste gjesten, som går i gang på samme måte. Slik fortsetter det. Den siste gjesten gir bollen tilbake til den første, som gir den videre til verten.

De forskjellige stegene i Cha No Yu-seremonien har vært av den største viktighet i utviklingen av japansk arkitektur, hagebruk, hagearkitektur, og keramikk- og blomsterkunst. Hvert steg inneholder estetisk bevissthet og føyelighet på mange områder. For eksempel, dens vurdering av gjenstandene som er nødvendige for seremonien: bollen, boksen, øsen, vispen; disse er ofte virkelige kunstverk. Men det handler også om å vite hvordan man skal glede seg over de dekorative rammene, som Kakemono, et vertikalt maleri på en rull, Chabana, et blomsterarrangement skapt for anledningen eller endog harmonien skapt av hellingen på tehusets tak.
I tillegg, har den presise etiketten under seremonien hatt en dyp innflytelse på atferden og de sosiale dyder i det japanske folk. Å skaffe seg innsikt i denne eldgamle kunst, som bl.a. er skapt for å gi ynde og gode manerer til de som praktiserer den, er en av nøklene til å forstå det japanske samfunn.

Den kinesiske tekunsten   Russisk samvær rundt samovaren       top

Copyright © 1999-2017 Le Palais des Thés, Frankrike - Legal notice - International website