Nyheter hver måned!

Har du prøvd temeditasjon?

Begynnelsen på et nytt år er alltid en spennende tid, vanligvis full av håp og positivitet. Spesielt i 2021 er dette viktig. Ettersom 2020 har vært preget av bekymringer, usikkerhet og frustrasjon, kommer vi definitivt til å trenge mye positivitet i år. Ikke minst mer medfølelse for oss selv og andre. Mange har derfor vendt seg til meditasjon – et nyttig verktøy som hjelper med å redusere stress, øke konsentrasjon og selvinnsikt, og komme fortere ut av negative tanker. Det finnes flere former for meditasjon, men mange teelskere foretrekker nemlig temeditasjon. 

Ja, det er fullt mulig å meditere med te. Nysgjerrig på hva det innebærer? Les videre og lær mer om temeditasjon!

Hva er temeditasjon? 

I bunn og grunn handler temeditasjon om å fokusere, være bevisst og være til stede mens man tilbereder og nyter teen. Det innebærer også at man er oppmerksom på hvordan teen påvirker sinnet og kroppen. Temeditasjon kan være lettere å praktisere i forhold til vanlig meditasjon. Det er enklere å holde konsentrasjonen fordi du har teen å fokusere på. For dere som har prøvd vanlig meditasjon og synes det var utfordrende, så kan temeditasjon være verdt et forsøk. 

“Ichi-go, ichi-e”

Bilde tatt av FX Delmas: Shoren-in tempel i Kyoto, Japan

Te og meditasjon har lenge gått hånd i hånd. Deres historie strekker seg mange århundrer tilbake til da tekulturen spredte seg i den fjerne østen. På den tiden var te en essensiell del av zen-buddhismen, der japanske munker drakk matcha for å holde seg våkne under meditasjonen. 

Zen-munken Sen no Rikyu ønsket at te og meditasjon skulle bli en del av folks hverdag. På 1500-tallet videreutviklet han cha no yu (“teens vei”), også kjent som japansk teseremoni. Kunsten å invitere gjester til te ble en måte å meditere på. 

Sen no Rikyu la vekt på konseptet “ichi-go, ichi-e”, hvilket betyr “en gang, et møte”. Han ville lære folk å sette mer pris på det skjønne og det flyktige ved våre opplevelser, samt verdsette hvert enkelt møte med andre mennesker. 

Dagens japanske teseremoni er en kunstform, bygd opp av koreograferte og ikke minst perfeksjonerte bevegelser. Selv om den er vidunderlig å se på, betyr det ikke nødvendigvis at vi må praktisere vår temeditasjon på deres måte. Meditasjonen som vi kommer til å beskrive snart er enkel. Alle kan praktisere den i sitt eget hjem, og det finnes ingen faste regler for når og hvor lenge man skal meditere. 

Bilde tatt av FX Delmas: Matcha is crushed in a stone mill

 

Grunner til meditere med te

Temeditasjon kan bidra med: 

  • å redusere stress
  • å kultivere takknemlighet og respekt for det du har og det som skjer rundt deg
  • å forbedre fokuset, oppmerksomheten og konsentrasjonen
  • å øke selvbevisstheten
  • å fostre et bedre forhold til deg selv og til teen

Hvilken te passer til meditasjonen? 

Istedenfor å fokusere altfor mye på å velge den “riktige” teen, så holder det med å velge en av dine favoritter. Temeditasjonen vil bli en god opplevelse dersom du virkelig nyter teen. Derimot vil jeg anbefale deg å bruke løse teblader. Du får da muligheten til å fokusere på hvordan tebladene åpner seg og gradvis frigjør smak, aroma og farge ut i vannet. Dersom du ikke har te i løsvekt, kan teposer fortsatt fungere. 

Hvordan praktisere temeditasjon

Vær tilstede fra begynnelsen. All oppmerksomhet og fokus skal vies til denne stunden du har med deg selv og teen. Du er velkommen til å praktisere temeditasjon sammen med dine venner og familie. 

Steg 1: Tilbedelsen

Velg ut dagens teblader, tekopp og tesil. Mål opp teen, plasser bladene i silen og deretter koppen, og sett på vannkokeren. Når vannet er klart heller du det over bladene og lar dem trekke i noen minutter – avhengig av hvilken te du tilbereder. Observer hvordan vannet og tebladene endrer seg, hvordan brygget gradvis endrer farge, og hvordan bladene utfolder seg og inntar en annen fasong. 

Fjern deg selv fra all distraksjon mens du gjør dette: 

  • Unngå å sjekk innboksen din.
  • Ikke scroll nedover instagram, facebook, osv. på mobilen din.
  • Vent med å ta fram handlelisten eller kalenderboka; de kan du se på etter at du er ferdig med temeditasjonen.

Istedenfor å bruke mobilen til å ta tiden kan vi anbefale deg å bruke: Tidstaker med tre trekketider. Da slipper du å bli forstyrret samt miste konsentrasjonen på grunn av alarmen. 

Steg 2: Finn en plass der du kan nyte teen

Dediker et sted i huset der du skal holde resten av temeditasjonen. Finn gjerne en behagelig plass hvor du føler deg avslappet, slik at du lettere kan fokusere. 

Steg 3: Bruk sansene

Før du drikker teen, prøv å nyt og konsumer teen med andre sanser. Kjenn på varmen rundt koppen. Pust inn teens aroma, minner duftene deg om noe? Nyklippet gress? Honning? Frisk aprikos? En tur i skogen etter en regnværsdag? 

Steg 4: Uttrykke takknemlighet

Det å uttrykke takknemlighet er essensielt i dette ritualet. Takknemlighet kan påvirke din velvære (generelt) gjennom å anerkjenne og verdsette dine livsopplevelser, uansett hvor små eller store de er. Når du uttrykker takknemlighet er det veldig viktig at du mener det, ellers vil det ikke ha noe betydning eller effekt. 

Eksempler på ting du kan være takknemlig for: 

  • at du får satt av tid til å nyte en varm kopp med god te
  • at både du og familien har fortsatt helsa under denne utfordrende tiden
  • at hjemmekontoret gav deg mulighet til å tilbringe mer tid med partneren din, barna og/eller kjæledyra

Gjerne vær så spesifikk som du ønsker:

  • at du fikk zoomet med en venninne du ikke hadde snakket med på nesten fem år
  • at du endelig har klart å mestre den edle kunsten av å bake surdeigsbrød

Steg 5: Nyt hver slurk

Omfavn denne stunden. Gi alt av deg selv. Kjenn på alle de sensasjonene du får av å drikke teen. Alt fra hvordan tekoppen kjennes i det den berører leppene, og helt frem til du rolig setter den tilbake på bordet. Konsentrer deg mens du har teen i munnen. Hvor mange subtile aromaer kjenner du? Er teen myk eller tørr på tunga? Har du oppdaget noe nytt ved teen som du ikke har lagt merke til tidligere? Vær også oppmerksom på tankene som strømmer inn og følelsene som manifesterer seg i kroppen. Anerkjenn dem og gi deretter slipp på dem. Fortsett med dette helt til du har drukket opp ferdig teen. 

Avslutning

Temeditasjon er slettest ikke vanskelig. Heldigvis krever den ingen forkunnskaper innen meditasjon – alt du trenger er tid og oppmerksomhet. Og så klart en god te! Guiden over er kun et forslag til hvordan du kan meditere med te, men du bestemmer selv om det er noen steg du vil legge til eller ta vekk. Alle har sine egne preferanser og vaner når det kommer til meditasjon. Det viktigste er at du føler deg bedre etter meditasjonen. Prøv å meditere med te i en periode og se om du får positive virkninger av det.