Mest kjente temyter avslørt!

Kanskje du begynte å drikke te for helsa, eller kanskje ville unngå anspentheten du fikk fra kaffen, eller så bare falt du pladask for smaken av te. Uansett hvilken grunn du hadde, så fant du nok en del gjennomgående myter som ble sagt om te. I dette innlegget skal vi i (større grad) i dybden avsløre de to mest kjente mytene. La oss begynne! “Without further ado”, la oss begynne!

Myte 1: Sort te inneholder mest koffein

Sort te er ikke tetypen som inneholder mest koffein, selv om tebladene og brygget er nesten like mørk som kaffe. Tilsvarende stemmer det heller ikke at grønn te er nærmest koffeinfritt, hvilket også er en vanlig misforståelse. 

Faktumet er at alle tetyper som stammer fra teplanten, Camellia Sinensis, inneholder en dose koffein. Den eksakte mengden vil derimot variere fra te til te, avhengig av følgende faktorer: 

  • Hvor den er dyrket: Med tanke på terreng og jordsmonn.
  • Når bladene er høstet inn: Vårskuddene har som regel større andel koffein samt andre stoffer i forhold til andre innhøstinger. De er ansett som teblader av overlegen høy kvalitet. 
  • Hvilken kultivar som har blitt brukt: Koffeininnholdet er veldig varierende, ettersom det finnes flere titusener av kultivarer. 
  • Hvilke produksjonsmetoder som er anvendt: Om teen er røstet, dampet, fermentert, osv. 
  • Hvilke deler av planten som brukt: De små øvre skuddene er de som inneholder mest koffein, mens de store nedre bladene er de som har minst. 

Som du kan se, så er koffeininnholdet ikke så avhengig av oksideringen, altså den kjemiske prosessen som mørkner tebladene og endrer smaken. Med andre ord, kommer det mer an på kvaliteten på tebladene. Det betyr at en grønn te kan ha like mye koffein som en sort te, eller enda mer. Et godt eksempel på dette er Økologisk Gyokoro Hikari Shincha, som er dyrket i skyggen (check!), høstet i tidlig vår (check!) og består av øvre skudd (and check!). 

Trekketid og temperatur har også noe å si

Historien er mer nyansert enn som så, siden måten du brygger teen din på kan også påvirke koffeinnivået. Lenger trekketid og høy vanntemperatur fører til at mer koffein skilles ut i tekoppen. Sammenlignet med sort te, trekkes grønn te oftest på lavere temperatur, i løpet av en kortere tid. Dette er blant annet grunnen til at mange hevder at grønn te inneholder mindre koffein generelt. Men ikke glem at dette ikke utgjør hele bildet; de tidligere nevnte faktorene er i stor grad avgjørende. 


OBS!: Noen påstår at ved å helle ut brygget etter 30-60 sekunder, for så å trekke bladene på nytt, resulterer i en tilnærmet koffeinfritt brygg. Dette er ikke riktig. 

For deg som vil begrense inntaket av koffein

Dersom du trenger å være varsom med koffeininntaket, kan vi anbefale deg å drikke følgende: 

Myte 2: Grønn te er den sunneste!

Veldig mange starter å drikke grønn te for helsas skyld, uavhengig om de liker smaken eller ei. Nesten overalt på nettet finner vi populærvitenskapelige artikler som hyller grønn te for være antioksidantbombe, med en rekke helsebringende effekter. Ofte hører vi at denne såkalte helsedrikken kan hjelpe deg med å gå ned i vekt, styrke immunforsvaret, senke kolesterolet, forhindre kreft og minske risikoen for hjerte- og karsykdommer. Det høres litt for godt til være sant, og vi må dessverre si: ta disse helsepåstandene med en klype salt!

Først og fremst, er grønn te sunnere enn sort te? 

Vel, akkurat som i myte 1, kommer det mer ann på kvaliteten, kultivaren, samt dyrkings-og prosesseringsmetodene. Til tross for at enkelte stoffer er bedre bevart i grønne teer, med tanke på hvordan de er behanldet, kan likevel en sort te av høyere kvalitet trumfe en gjennomsnittlig grønn te. Men hva om de var på rundt samme kvalitet? 

Antioksidanter i søkelyset

Tradisjonelle, rene teer som kommer fra Camellia Sinensis-planten, er rik på: 

  • Koffein
  • Ulike typer polyfenoler:  
        • Flavonoider
        • Theaflaviner:
          Flavonoider som har endret seg under oksideringsprosessen i sort te.
  • Cathechin:
  • Finnes i mest i grønn te, der epigallocatechin-3-gallate (EGCG) er hovedformen. 


    Polyfenoler, og særlig flavonoider er grunnen til at grønne teer blir ansett som en helsedrikk. Polyfenoler er stoffer som kan oppføre seg som antioksidanter eller prooksidanter, hvilke bidrar til å kontrollere de skadelige effektene påført av frie radikaler. Frie radikaler er stoffer som kan forårsake skade på DNA og celler; de er altså assosiert med aldringsprosessen. 


    Det er ofte antatt at grønn te er rikere på polyfenoler enn sort eller oolong te, men det stemmer ikke. Studier viser at at de har omtrentlig samme mengde polyfenoler – andelen flavonoider, theaflaviner og EGCG er derimot ulikt. Grønn te har som regel mer flavonoider og EGCG, mens sort te er rikest på theaflaviner. Alle typene skal ha påvist helsebringende effekter. 

     

    *Alle våre blogginnlegg er skrevet av Mimi Lu @mlululu2411, vår flinke ansatte i vår butikk på Sandvika Storsenter.